Rabu, 16 November 2011

ADAT BASUH KAKI BAGI PUAK TUTONG

‘Basuh kaki’ atau orang Tutong menyebutnya 'BURI PU'O'
' adalah suatu kebiasaan di mana kaki pengantin akan disiram dengan air. Hal-hal yang diperlukan untuk upacara ini adalah air, sebuah parang dan pengasah batu (semacam batu, yang digunakan untuk mempertajam sesuatu). kumpulan etnik yang lain di Brunei tidak memiliki kebiasaan ini.

Setiap calon pengantin harus mengambil dari salah satu kasut mereka. Pengantin wanita perlu meletakkan kaki kanan di atas pengasah batu dan kemudian mempelai itu akan menginjak kaki kanan pengantin wanita dengan kaki kanannya. Keluarga pengantin lelaki akan mula menyiram air ke kaki pengantin dan setelah mereka selesai, mereka harus menyerahkan wang atau perhiasan sebagai hadiah untuk orang tua dilantik yang mewakili pengantin. Di masa lalu, hadiah itu tidak biasanya dalam bentuk wang tunai. Sebaliknya, para tetamu memberikan pohon ternakan misalnya lembu dan buah misalnya pohon mangga, tetapi pada hari itu, mereka hanya akan memberikan sebuah simbol yang mewakili hadiah mereka seperti buah mangga..

SEJARAH TENTANG ASAL USUL ADAT BASUH KAKI

Dulu di Daerah Tutong, hiduplah seorang lelaki yang mulia bernama Bendari Badar. Dia tinggal di desa Pancor. Ketika anak perempuannya telah berkahwin, ia membuat sebuah jambatan daripada Pancor ke Pancor Papan. 3 hari selepas hari perkahwinan, putrinya mandi di Pancor. Suasana sangat menakutkan dan hujan sangat lebat dengan guntur mengguncang bumi. Tiba-tiba, putri Badar Bendari menghilang. Banyak orang berusaha untuk mencari tetapi tidak berjaya. Mereka hanya menemui bekas jejak kaki harimau dan lubang yang mereka yakini rumah harimau.

Seorang lelaki bernama Kadir diminta untuk membunuh harimau dan dia bersetuju untuk membunuh jika ia diberi senjata. Dia memilih 'Keris Alok Tiga' / Alok Tiga Kris sebagai senjatanya. Ia pergi ke lubang dengan keris dan 7 anjing. Ketika ia tiba di lubang, dia membawa anjing sehingga anjing akan membuat suara keras untuk menarik harimau. Ketika harimau keluar dari lubang, Kadir membunuhnya dan memeriksa lubang. Ia menemukan mayat putri Badar Bendari itu. Anehnya, tubuhnya tumbuh bulu harimau.


Kerana tragedi ini, pengantin dilarang pergi ke luar rumah selama 40 hari selepas hari perkahwinan. Oleh kerana itu Adat berbasuh Kaki diciptakan sehingga wang yang terkumpul boleh digunakan untuk menyokong hidup mereka selama 40 hari. Saat ini, pengantin tidak perlu tinggal di rumah selama 40 hari.

2 ulasan:

  1. Hi
    Rinku here, missing you please contact buyabcd@gmail.com

    BalasPadam
  2. Cantik! Selalu di gunakan achara kawin yang maseh mempratikan adat basuh kaki. Terima kaseh.

    BalasPadam